Шрифтът на Георги Сава Раковски „оживява“ в дигиталния свят
Шрифтът на Георги Сава Раковски „оживява“ в дигиталния свят
Трети мащабен проект на Националната картова и платежна схема продължава мисията да свързва наследството на велики българи със съвремието
Националната картова и платежна схема (НКПС), част от БОРИКА АД, представи своя трети мащабен проект – дигитализацията на почерка на Георги Сава Раковски, една от най-забележителните личности в българската история. Създаването на общодостъпен цифров шрифт, базиран на почерка на Раковски, е следващата инициатива, която НКПС представя с подкрепата на графично студио „ПУНКТ“. Водещата цел е стремежът съвременният човек да се доближи до личността на този национален герой, просветител и идеолог на българската свобода.
Официалното представяне се състоя във Военната академия „Георги Сава Раковски“ и бе модерирано от Ива Дойчинова, основател на кампанията „Будител на годината“. Домакин на събитието бе Стоилка Арсова, директор на НКПС, а сред гостите бяха авторите на шрифта Павел Павлов, Трифон Андреев и Красимир Ставрев, както и представители на медиите.
Този трети проект идва след успешната дигитализация на почерците на Васил Левски и Христо Ботев. Инициативите са част от дългосрочната мисия на НКПС да съхранява културното наследство на България и да го предава на идващите поколения. Създаването на дигитален шрифт, вдъхновен от запазените ръкописи на Раковски, дава възможност на всеки българин да се докосне до неговия несломим дух и воля. Чрез този проект НКПС насочва общественото внимание към съхранението и популяризирането на българското национално наследство, стремейки се да запази неговото обаяние живо и достъпно за всеки в съвременната дигитална ера.
„Раковски е символ на стремежа на народа ни към свобода и просвещение, и за нас, в НКПС, е чест и отговорност да го запазим, съхраним и представим, така че да вдъхновява младите хора. Чрез дигиталните шрифтове на Левски, Ботев, а сега и на Раковски, се стремим да пренесем техния пример, борбен дух и плам, превръщайки ги в част от нашата обща културна идентичност,“ сподели Стоилка Арсова, директор на НКПС.
Разработването на новия дигитален шрифт, вдъхновен от почерка на Георги С. Раковски, представлява изключително вълнуващ и интересен процес. В основата на създаването му стоят дизайнерите от студио „ПУНКТ“, които не само успяват да запазят автентичността на оригинала, но и правят наследството на Раковски достъпно и приложимо за новото поколение. Тяхната работа започва със задълбочено изследване на десетки образци на букви, цифри и символи, извлечени от запазени ръкописи, съхранявани в Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“. Следват срещи и преглед на източници в експозицията „Котленски възрожденци с Пантеон на Георги Стойков Раковски" в гр. Котел. Тези ценни материали служат за основа на новия шрифт, като пред неговите създатели остава предизвикателството да запазят уникалните черти и едновременно с това осигурят неговата лесна четимост за съвременния потребител.
„Всеки детайл беше изследван и прецизно пресъздаден, за да отрази автентичността, силата на характера и несломимия дух на този велик българин. Първата стъпка от процеса бе извличането на ДНК-то на оригиналния почерк“, разказаха създателите му. Авторите разкриха част от интригуващите детайли от спецификата на ръкописите. Например по-силният натиск при изписването на буквата „х“, експресивните завършеци на „а“, „и“ и „е“, както и характерното изписване на малкото „ъ“ с две отделни движения на перото. Именно такива уникални специфики бяха основен фокус в процеса на дигитализиране,“ споделиха още дизайнерите, които се стремят да вдъхнат нов живот на наследените ни ръкописи.
Висока оценка за шрифта бе получена от световни експерти в типографската общност, както и в областта на визуалните изкуства и дизайна. Едни от най-големите имена в бранша, между които и големият Лукас ДеГроот, го определят като „изключително постижение на всички нива, и като естетика, и като функционалност“. В своята рецензия художникът илюстратор и типограф Кирил Златков сподели: „В шрифта „Раковски“ има много интересни и неочаквани буквени форми, които предпоставят експресивен и динамичен силует на редовете. Това само подчертава яркия характер на Раковски, пренасяйки енергията му в наши дни. Специално внимание заслужават дестилираните от автентичните оригинали главни форми на Д, К, Б, Х и Ф, като формата на К е особено оригинална – Раковски я е изписвал с две отделни движения, а не по обичайния начин, с едно. Личността на Раковски е сложна и динамична, животът и дейността му включват невероятно богата ежедневна писмена практика. Създаденият шрифт маркира ново, изключително високо ниво в областта на съхраняването и съживяването на историческата и културната ни памет. Освен сериозен принос в познаването на личността на Георги С. Раковски, шрифтът, базиран на почерка на революционера, е и инструмент, който обогатява възможностите за създаване на нови съвременни графични оформления в музейното дело, дигиталния свят и книжната практика у нас и навсякъде, където има необходимост от това“.
Новият дигитален шрифт на Раковски е вече безвъзмездно достъпен за всички желаещи през сайта на НКПС: www.bcard.bg/Rakovski. Веднага след като стартираха инициативите през 2021 година, те достигнаха до сърцата на хиляди българи. Оттогава до днес шрифтовете са изтеглени над 2000 пъти, както от страната, така и от чужбина. Те са използвани за изписване на сгради, рекламни материали и различни проекти, свързани с българската култура, в десетки училища и читалища. С тяхна помощ съвременните творци получават шанс да почетат наследството на нашите герои и да го вплетат в модерния визуален език. Това е свидетелство за нарастващия интерес към българското културно наследство и важността на неговото опазване в модерния живот.
„Чрез използването на дигитализираните почерци в текстове, проекти и комуникация, хората могат да почувстват характера на тези светли личности, да разберат техните усилия и послания по един по-близък и непосредствен начин. Това е възможност към всеки да вплете в ежедневието си и запази посланията актуални днес. Проектът осигурява перспектива не само на специалисти, но и на всички българи да се свържат с наследството на Раковски и да почувстват символиката и значението на неговото слово,“ допълни Стоилка Арсова. Тя сподели още, че НКПС планира да продължи с инициативи за дигитализация и съхранение на наследството на нашите герои, утвърждавайки стойностите на българската култура и идентичност в съвременния свят. „За всеки проект, свързан с дигитализиран шрифт, ние включваме и нов, млад дизайнер в екипа, защото вярваме, че само така можем да създадем иновативни и креативни продукти. Даваме път на младите, за да може техният свеж поглед и енергия да се срещнат с опита и знанията на по-утвърдените членове на екипа. Това сътрудничество обогатява процеса и води до по-качествени резултати, които отразяват съвременните тенденции и потребности.“, допълни Арсова.
За студио Пункт:
Студио ПУНКТ има над 15 години опит в областта на шрифтовия и графичния дизайн, като основният му фокус е насочен към проекти, които подкрепят съвременната българска култура и визуална среда. Работата по шрифта е колаборация между Трифон Андреев и Павел Павлов – шрифтови дизайнери с дългогодишен опит в разнообразни проучвания в областта на кирилицата. „Благодарни сме на НКПС за доверието и възможността да работим отново по дигитализация на почерк на такава значима историческа личност, каквато е Г. С. Раковски. Докосването до оригиналните документи, изписани с неговия експресивен почерк, беше вълнуващо за всички ни преживяване. След работата по почерка на Христо Ботев очаквахме да намерим доста паралели, но процесът се оказа колкото идентичен, толкова и разнолик и специфичен. Вярваме, че поставянето на националните ни герои на пиедестал ги прави недостижими и чужди. С този проект искаме да променим това и да покажем, че както всеки може да пише с почерка на Раковски, така и всеки би могъл да възприеме част от неговите идеали и морални принципи.”
За Кирил Златков:
Кирил Златков е художник типограф, автор на шрифтове и графичен дизайнер. Стои зад инициативата за популяризиране и използване на българска графична форма на кирилицата – Cyrillic.bg. Автор е на изложбата „Нова българска типография“, показвана през последните осем години из цяла България – в София, Варна, Русе, Пловдив, Пазарджик и Габрово.